Vijftien jaar lang ragde Joël Verstrate nieuwe Fords af op een testcircuit in België. In dit filmpje van Discovery Channel wordt hij erover geïnterviewd. Joël martelde auto’s in zoutbaden en vochtige ruimtes om ze zo kunstmatig te verouderen. Doel van zijn werk: achterhalen waar auto’s kwetsbaar zijn voor roest.
Ongelooflijk
Joël: “Ford had op zeker moment te maken met roestproblemen en een herstelprogramma, omdat de roest binnen de garantieperiode optrad. We deden toen ook proeven met het conserveren en stoppen van roest. We hadden allerlei mooie methoden, maar steeds werkte Mike Sander Vet het beste. Helaas was het aanbrengen ervan te bewerkelijk voor de carrosseriebedrijven die het herstelwerk moesten doen. Maar voor een serieuze restaurateur of hobbyist is Mike Sander Vet het beste dat je op je auto kunt aanbrengen tegen roest. Ik heb persoonlijk ook wat testjes gedaan met roestwerende middelen, voor eigen gebruik. Mij is gebleken: dat spul van Mike Sander is geweldig. Ongelooflijk hoe het werkt”.
Door weer en wind
Joël paste Mike Sander Corrosiebeschermingsvet tegen roest onder andere toe op zijn Alfa GT Junior. Die auto werd ook in de winter gebruikt. Joël: “Acht jaar lang, van 2007 tot 2015, heb ik hem door weer en wind gejaagd. Waar ik het vet had aangebracht, was het na die acht jaar nog als nieuw. Waar ik vergeten was om het aan te brengen, of waar ik niet bij kon, daar moest ik aan de slag met plaatwerken.”
Joël bracht Mike Sander Vet zelf aan op zijn auto. Hier lees je hoe dat ging (scroll naar beneden).
Droogt niet uit
“Het grote voordeel van Mike Sander Vet vind ik: ook als je de voorbewerking niet heel goed doet, werkt het toch acceptabel”, is Joëls ervaring. “Bij veel andere roestwerende middelen luistert de voorbereiding heel nauw, anders gaat het roesten gewoon door en zijn de gevolgen erger dan de situatie in het begin. Zeker als je daarna ook weer echt met de auto gaat rijden. Maar ook bij andere auto’s van mij waar ik Mike Sander Vet toepaste is mijn ervaring: ook al is er al roest, je smeert dit spul erover en het trekt in de roest. Dit spul droogt niet uit, het blijft kruipen als het warm wordt. Het kruipt in alle poriën. Zo houdt het zuurstof weg bij het metaal.”
“Als je het in je deuren toepast, heb je misschien af en toe in de zomer een rare vlek op je dorpel. Omdat het blijft kruipen en dan soms door openingen naar buiten komt. Maar zo’n vlekje poets je zo weg. Het is echt heel weinig wat eruit komt.”
Wielkasten
Joël: “Waar ik verbaasd over ben, is dat het niet alleen voor holle ruimten goed werkt. Ook in wielkasten gedraagt het zich goed, is mijn ervaring. Het spoelt niet weg door het opspattende water, het blijft goed zitten. In het begin behandelde ik alleen naden met Mike Sander, nu behandel ik alles ermee. Zelfs boven de plek waar de uitlaat zit. De eerste paar ritjes merk je dat het daar drupt. Dat is snel over. Maar je moet ook niet te veel spuiten op dat soort plekken. Auto’s roesten ook meestal niet boven de uitlaat, omdat die zone telkens verwarmd wordt”.
Vettig
“De onderkant van de auto wordt dus wel wat vettig. Als je eraan moet klussen worden je handen vies. Maar dat was je zo weer af. En mijn ervaring is dat wanneer het vet een keer koud is geweest in de winter, dat het daarna ook wat harder blijft.”
Straatvuil
“Je denkt misschien: aan dat vet blijft toch ook allerlei straatvuil plakken? Dat valt wel mee. Losse bladeren en zo vallen er weer af. Het wordt niet ‘steeds viezer’. Er blijft stof aan plakken, maar dat wordt uiteindelijk een zwarte laag die niet opvalt. Ik spuit mijn auto ook gewoon schoon in de wasstraat, of thuis met de tuinslang. Kijk, je hebt geen blinkende wielkasten meer. Maar dat is ook alles.
Kortom: rij je veel met je oldtimer? Dan zou ik het zeker doen op de manier zoals ik het doe. Als je auto vooral stil staat, zou ik de toepassing beperken tot de holle ruimtes.”
Lassen
“Een ander groot voordeel is: als er toch gelast moet worden en je wilt Mike Sander Vet eraf halen, dan is het met een doek en wat wasbenzine zo weg. Andere roestbeschermers zoals tectyl en Dinitrol zijn waardeloos als je wilt gaan lassen. Maar met Mike Sander Vet gebeurt niks; je kunt de lastoorts ernaast houden maar het gaat niet branden.”
Joël heeft de Alfa GT Junior inmiddels verkocht.
Bron: eigen interview