Zelf rijdt hij een Jaguar uit 1976, tegen roest beschermd met Mike Sander Vet. Fred Collé, directeur van Wellcoll, verwerkt het vet ook professioneel in zijn bedrijf. De onafhankelijke tests van Duitse oldtimerbladen overtuigden hem.
Wellcoll is een groot autoschade-herstelbedrijf in Limburg, met zes vestigingen. Directeur Fred Collé rijdt zelf ook graag in oldtimers, en kiest voor roestbescherming door Mike Sander Vet. “Een auto die wij behandeld hebben, gaat echt nooit meer roesten”, schrijft het bedrijf op de website. “Dat moet je wel durven op te schrijven hè”, lacht Collé. Om de belofte vervolgens toch iets te nuanceren: “Dan heb ik het wel over een auto die een goede restauratie achter de rug heeft, en vervolgens door ons behandeld is met Mike Sander Vet. Dan gebeurt er echt niets meer. De auto moet dus wel in een goede conditie aangeleverd worden”.
Fred Collé in een door zijn bedrijf gerestaureerde Volkswagenbus
Kosten van een behandeling
Natuurlijk zijn ook ongerestaureerde auto’s welkom bij Wellcoll. De omvang en daarmee de kosten voor een behandeling hangen mede af van de waarde van de auto en de vraag hoe lang de eigenaar erin wil rijden. “Als iemand hier komt met een slecht gerestaureerde oldtimer die hij wil beschermen tegen roest, ga ik daar anders mee om dan met een Ferrari”, zegt Collé.
Twee dagen werk zit er al snel in, vertelt hij. “We halen veel dingen los: koplampen, achterlichten, deurbekleding. We willen zoveel mogelijk onzichtbaar werken, we boren geen gaatjes”.
Op de website meldt het bedrijf dat een behandeling “tussen de 450 en 1200 euro kost, afhankelijk van de werkzaamheden aan uw auto, uw eigen voorbereiding en uw eigen wensen”. Daarbij wijst het bedrijf op een veelgemaakte fout: “Tienduizenden euro’s uitgeven aan een oldtimer en restauratie, en dan bezuinigen op de o zo belangrijke antiroest behandeling”.
‘Mike Sander blijft actief tegen roest’
Collé past Mike Sander Vet toe waarvoor het bedoeld is: wielkasten, felsranden, kwetsbare plekken aan de onderzijde waar zich vuil kan verzamelen en natuurlijk: holle ruimten. Op de site staan filmpjes waarop je goed kunt zien hoe de medewerkers te werk gaan.
Chassis inspuiten met Mike Sander Vet. Foto Wellcoll
De eigenaar van Wellcoll is enthousiast over de kwaliteit van Mike Sander Vet. “In andere producten zitten oplosmiddelen die verdampen”, weet hij. “Als je dan tien jaar later in zo’n holle ruimte kijkt, zie je een craquelé-effect. Over het hele oppervlak komen er barsten in de laag, de bescherming gaat achteruit. Bij Mike Sander Vet heb je dat niet. Het blijft actief in de bescherming tegen roest. In hete zomers herstelt de laag zich weer vanwege de kruipende werking. Zo sluit het roest af”.
Mike Sander Vet aangebracht in holle ruimte. Foto Wellcoll
‘Het hecht overal op’
De verwerking (eerst verhitten tot 110 graden) noemt Collé ‘omslachtig’. “Daarom moet je het ook door een professional laten doen”, vindt hij. De auto’s van klanten maakt hij vooraf schoon met perslucht. Collé: “Lichte vervuiling is geen probleem, Mike Sander Vet hecht overal op. Het product is ook geschikt voor oldtimers die niet net gerestaureerd zijn. Het hecht heel goed op een reeds geroest oppervlak”. Het penetrerend vermogen van Mike Sander Vet vindt Collé een van de sterke punten van het product.
Jaguar XJ6 coupé 1976, eigendom van Fred Collé (overgenomen van James May van TopGear)
“In 2004 heb ik er een Jaguar Coupê van mijzelf mee behandeld”, vertelt hij. Over het resultaat is hij zeer tevreden. Later kwam hij Mike Sander Vet regelmatig tegen in verband met de testen in het blad Oldtimermarkt. Twee jaar geleden besloot hij het via zijn bedrijf aan te bieden. Er komen ‘redelijk’ wat klanten op af, zegt hij. “We breiden gestaag onze diensten uit. Ik vind het leuk om dit product in de markt te zetten”.
Lees meer over Mike Sander Vet en bekijk filmpjes van het aanbrengen van het vet op de site van Wellcoll.