Gebruikerservaringen

Primeur: eerste elektrische Porsche 911 rijdt na de zomer

De meeste, zo niet alle klanten van Mike Sander Vet zijn autoliefhebber. Sommigen hebben er hun beroep van gemaakt. Zoals Martijn van Dijk. Zijn bedrijf restaureert ‘iconische auto’s’ en maakt ze elektrisch!

Martijn bestelde bij ons een blik Mike Sander Vet voor zijn twee Citroëns 2cv6 en zijn Citroën DS. ‘Bij Franse auto’s kamp je altijd met roest’, vertelt hij. “Dus als ik iets uit elkaar haal, smeer ik het in met een middel tegen roest voordat ik het weer monteer. Ik ken Mike Sander Vet al heel lang van naam, maar ik had het nog nooit gekocht. Specialisten op het gebied van autorevisie die ik spreek, zweren bij Mike Sander Vet. Ze smeren het op alle kwetsbare plekken die ze tegenkomen. Dat ga ik nu dus ook doen bij mijn auto’s’.

Iconische auto’s

Martijn bestelt het materiaal via zijn bedrijf. De bedrijfsnaam maakt me nieuwsgierig: Voitures extravert. Vertaald: ‘extra groen’, of ‘groener dan groen’. Dat moeten we letterlijk nemen, blijkt al snel als ik met hem in gesprek raak. Want Martijn is sinds een jaar bezig met het opzetten van een bedrijf dat ‘iconische auto’s’ wil voorzien van een elektrische aandrijving. De Citroën DS was kandidaat, maar is naar Martijns gevoel toch wat te excentriek. Daarom koos hij voor de Porsche 911. Dat is echt een allemansvriend. Na de zomer komt het prototype op de weg, onder de welluidende naam ‘911 quintessenza’.

Porsche quintessenza 60s

Actieradius: 400 kilometer

Met twee Duitse technici en een Nederlandse compagnon werkt Martijn aan zijn missie om de 911 een ‘nieuw leven’ te geven. ‘Dat leggen we op meer manieren uit’, vertelt hij. ‘We zorgen ervoor dat de auto geen last meer heeft van roestgevoeligheid. Daarom gaat elke auto helemaal uit elkaar en in een kataforesebad. Zodat ze goed beschermd zijn en je er weer dagelijks mee de weg op kunt. Tegelijk willen we dat ze verantwoord de weg op kunnen: niet vervuilend. Daarom vervangen we de motor door elektrische aandrijving met een actieradius van 400 kilometer.’

Californische woestijn

‘We zoeken auto’s op die het verdienen om op de weg te blijven’, aldus Martijn. De Porsche 911 is gebouwd tussen 1964 en 1993. Martijn: ‘De oudste modellen uit de jaren zestig kosten tegenwoordig 250.000 euro of meer. De generatie die daarna kwam, is relatief minder geliefd en daardoor minder duur qua inkoop. Er staan er tientallen in de Californische woestijn. Er is vaak veel aan geklungeld en veel mee gereden, maar de koets is hard. Die auto’s gebruiken we als basis. De motor halen we er toch uit. En verder vernieuwen we alles wat vernieuwd moet worden’.

Porsche quintessenza 80s

Porsche-gevoel

Voitures extravert besteedt op dit moment ‘tonnen’ aan ontwikkelkosten om de Porsche ook in de elektrische variant nog steeds als Porsche aan te laten voelen. Martijn: ‘Dat geld moeten we wel terugverdienen, en dus kiezen we voor de 911. De techniek wordt nog wel iets goedkoper denk ik, omdat er steeds meer gestandaardiseerd wordt. Met name de batterijen worden steeds goedkoper. Maar als je dit goed wilt doen, kost het toepassen van deze techniek in een Fiat 500 net zoveel als in een 911. Alleen hele bijzondere modellen kunnen deze stap maken’.

Tien auto’s per jaar hoopt Voitures extravert op de weg te brengen, stelt Martijn. Daar zullen geen Volvo’s Amazon of Lelijke Eendjes bij zitten, verwacht hij. ‘Het zullen allemaal auto’s uit het hogere segment zijn’.

300.000 euro

De auto’s die hij restaureert en elektrificeert, krijgen namelijk een stevig prijskaartje mee. ‘Deze auto’s gaan rond de 300.000 euro kosten’, zegt hij. ‘Vergis je niet: in Nederland worden jaarlijks tweeduizend auto’s verhandeld met een waarde van 250.000 euro en meer. We richten ons op mensen die nu al meer dan drie auto’s thuis hebben, die zeer vermogend zijn en het zich kunnen permitteren om zoiets leuks te doen. De happy few.’

Oldtimer voor dagelijks gebruik gaat voorbij

‘De huidige liefhebber kan nu nog voor 5000 euro een mooie Ford Taunus kopen om dagelijks in te rijden. Dat gaat voorbij’, voorspelt Martijn. ‘De meeste mensen vinden oude auto’s wel leuk, maar de regering wil niet dat ze nog veel kilometers maken. Dus in de komende tien tot twintig jaar gaan we naar de situatie dat je met een oldtimer alleen nog hobby- en clubritten mag maken. Dat vind ik jammer.’

Verrijking van het straatbeeld

‘Kijk, sommige mensen zullen wat ik doe afschuwelijk vinden. Iets moois, daar moet je niet in gaan snijden, zeggen ze. Maar er zijn nog 150.000 Porsches 911 op de weg, wereldwijd. Een gigantisch aantal. Er zijn veel exemplaren die niets waard zijn voor de liefhebber, maar die voor ons een goede basis zijn om te restaureren.’

‘Ik denk dat mensen toch wel blij worden van ons eindproduct. Het is een auto die iedereen mooi vindt, en die je anders maar drie keer per jaar op straat zou tegenkomen, vanwege alle milieuregels in de nabije toekomst. Ik wil auto’s uit de zeventiger jaren graag terugbrengen op straat. Ik word blij als ik een mooie auto uit die tijd zie rijden! Ze onderscheiden zich van het zielloze design van tegenwoordig. Ik vind auto’s uit dat tijdperk een verrijking van het straatbeeld.’

www.voitures-extravert.com/